A A +A
Jata

SELAMAT DATANG KE PORTAL RASMI
MYHEALTH KEMENTERIAN KESIHATAN MALAYSIA

 

AKTIVITI BERSTRUKTUR UNTUK KANAK-KANAK ADHD

Kajian menunjukkan kanak-kanak ADHD mempunyai masalah kurang penumpuan, hiperaktif, impulsive di dalam aktiviti yang tidak berstruktur (Verret., C et al., 2010). Oleh itu, aktiviti berstruktur mungkin boleh membantu meningkatkan kapasiti otot,skil motor  , pengurusan tingkahlaku serta keupayaan untuk memproses maklumat.

Aktiviti berstruktur ialah:

  • Aktiviti yang dirancang dan mempunyai matlamat
  • Direka mengikut keupayaan perkembangan kanak-kanak

Aktiviti berstuktur untuk latihan kehidupan harian ,  boleh melibatkan penggunaan jadual waktu,. Bagi aktiviti baru ianya dipecahkan kepada kompenan yang lebih kecil  dan disertakan dengan arahan yang ringkas dan mudah difahami, dalam bentuk gambar atau tulisan .
Kegagalan melakasanakan aktiviti harian yang berstuktur , boleh menyebabkan kanak kanak ADHD menjadi lebih agresif dan sukar dikawal.

Tip Untuk Memilih Aktiviti

  1. Aktiviti yang membolehkan kanak-kanak melibatkan diri tersebut turut serta secara aktif (Hands-On)

Aktiviti seperti ini boleh meningkatkan penumpuan kanak-kanak, membantu mereka untuk belajar tentang persekitaran . Contoh aktiviti :

  • Berkebun adalah aktiviti ringkas yang boleh dilakukan di rumah, ia membolehkan kanak-kanak meningkatkan kefungsian tangan melalui aktiviti mengangkat, mencungkil, mengorek tanah, menanam, menyiram tumbuhan.

 

  • Melawat muzium dimana terdapat pameran yang boleh mereka sertai serta meneroka melalui sentuhan. Ini lebih interaktif & memberi kesan berbanding dengan apa yang dilihat tanpa boleh disentuh .
  1. Penumpuan Secara Individu

 

  • Aktiviti secara individu dapat meningkatkan penumpuan berbanding kumpulan.  Di mana kanak-kanak mungkin tidak dapat menapis banyak gangguan di sekelingnya.
  • Interaksi secara individu ini membolehkan guru/jurulatih ,  mereka program yang bersesuaian dengan keperluan kanak-kanak serta mengambil kira ”temperament” kanak-kanak tersebut.

 

  1. Perhubungan Yang Terapeutik
  • Ini penting untuk membantu kanak-kanak mengenali kesan kehadiran dan perubahan dalam sesuatu aktiviti yang dimainkan. Ini dapat membantu kanak-kanak untuk berasa selamat dan percaya permainan yang dimainkan itu boleh dipraktis.

 

  • Mencipta suasana bergelak ketawa, mempamerkan sikap penyayang boleh melahirkan suasana gembira, dan kanak-kanak juga akan lebih bersedia menerima arahan seterusnya melakukan aktiviti untuk mencapai matlamat yang telah dirancang.

Perkara yang boleh dan yang tidak boleh dilakukan sepanjang program aktiviti berstruktur untuk kanak-kanak ADHD

Boleh

  • Mengenali cara pembelajaran kanak-kanak
    • Gunakan arahan yang pendek, pecahkan arahan kepada arahan-arahan kecil untuk ke semua aktiviti

 

  • Berkomunikasi dengan kanak-kanak dengan nada yang tegas, lembut  dan positif  tetapi bukan dengan gaya marah
  • Mengawal impulsif dan penumpuan
    • Dapatkan kontak mata (eye contact) dengan kanak-kanak tersebut sebelum memulakan percakapan dengannya. Boleh gunakan  bahasa badan, sentuhan tangan dan sebagainya. Berikan ganjaran atau pujian setiap kali / selepas mereka melakukan perkara yang baik.

 

  • Pantau mereka secara dekat dan kerap
    • Pantau anak secara kerapa semasa transisi di antara satu aktiviti dengan aktiviti yang lain,terutama aktiviti yang tidak direka secara berstuktur ,.
  • Modifikasi tingkahlaku
    • Pilih tingkahlaku spesifik yang ingin diubah, satu pada satu waktu !. Contohnya:, impulsif, sangat aktif, kurang penumpuan, terlalu mudah tergangu (easily distracted), dan sebagainya.

 

       Tidak boleh

  • Menonton televisyen terlalu lama.
    • Masa menonton televisyen atau bermain video / telefon perlu dikurangkan kepada setengah jam/sehari.

 

  • Jumlah kanak-kanak yang terlalu ramai
    • Perlu dihadkan kepada seorang atau 2 orang sahaja pada satu-satu masa

.

  • Terlalu banyak rangsangan
    •  Kanak kanak ADHD  selalunya tidak dapat mengawal tingkahlaku  mereka di  pasaraya , kedai  ,atau pusat membelibelah , Ini kerana rmereka mudah terangsang dengan bunyi bunyian, orang ramai dan barang barang disekelilingnya
  • Permainan yang perlukan banyak masa menunggu
    • Ini disebabkan kanak-kanak ADHD mempunyai kurang daya penumpuan, oleh itu mereka kurang penyabar serta tidak menggemari permainan yang mempunyai banyak step / langkah yang perlu dipatuhi.

 

  • Menjerit dan memarahi
    •  perlu tegas dan bersabar dengan mereka

 

Aktiviti berstruktur yang boleh dipilih:

 

home-day-activitiesartdance
  • Home base day activity:
    • Lego, blocks, jigsaws, woodcrafts, mosaics and board games. ADHD children often leave thing half done, and completing a project develops good habits and provides a great sense of accomplishment.
playingoxen
  • Art class, dance or music classes.
    • Art and dance/music are two great ways to help your child express himself. Many ADHD children are good at arts while being extremely weak in studies.
swimming
  • Outdoors in the wilderness:
    • natural and open the surroundings: bike riding, swimming, hiking and outdoor sports
  • Listening to tapes of natural sounds like waterfalls and trees
running
  • An aerobic exercise program:
    • karate or swimming three times a week.
circle
  • Gymnasium or play area where the child can play sports that involve running and intense exercise like futsal, table tennis or  badmintoni

Sample Of Structured Activities For ADHD

timetable

Kesimpulan:
Perlu diingat, aktiviti berstruktur perlu dilakukan secara konsisten bagi melihatkan kesan. Ibubapa / penjaga perlu bekerjasama dengan Pegawai/Jurupulih Perubatan Carakerja serta guru bagi membolehkan program, rutin dan jangkaan yang sama dilakukan di rumah, sekolah dan semasa rawatan pemulihan.

Sumber Rujukan:
1. http://www.hadd.ie/article/teaching-and-managing-children-adhd#sthash.qWuPi0HE.dpuf
2. http://www.sparkpe.org/blog/structured-activity-unstructured-activity#sthash.pLgFdnBx.dpuf
3. Verret.,C et al., (2010), A Physical Activity Program Improves Behaviour and Cognitive Functions in Children With ADHD, An Exploratory Study, Journal of Attention Disorders 2012 16:71.DOI:10.1177/1087054710379735
4. Photos taken from “images for structured activities for ADHD

Semakan Akhir :  
Penulis : Nora Binti hamid
Akreditor : Preremalatha A/P Sundram

Artikel Berkaitan

Punca

Pengenalan Persatuan Kajian Kesakitan Sedunia (The International Association for the

ALAMAT

Bahagian Pendidikan Kesihatan,
Kementerian Kesihatan Malaysia,
Aras 1-3, Blok E10, Kompleks E,
Kompleks Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
62590 Putrajaya, Malaysia.

TALIAN AM :   +603 8000 8000

FAKS :   +603 8888 6200

EMEL :   myhealth@moh.gov.my

BILANGAN PENGUNJUNG : 229,216,971

TARIKH AKHIR KEMASINI :
2024-09-20 02:00:14
IKUTI KAMI

PAPARAN TERBAIK   Paparan terbaik menggunakan pelayar Google Chrome Version 57.0, Mozilla Firefox Version 52.0 dengan resolusi 1366 x 768px

Hakcipta Terpelihara ©2005-2022 Bahagian Pendidikan Kesihatan, Kementerian Kesihatan Malaysia